24 september 2007

Stefan Van der Pal in OD van Drachten(NED)

Sport maandag, 3 september 2007

Van der Pal is niet te remmen in triatlon

HEREN, OLYMPISCHE AFST
1 Stefen vd Pal 80 Leeuwarden 1:58:26
2 Sjaco Kramer 70 Drachten 1:58:58


Drachten - Daar waar de VDM-triatlon van Drachten op de olympisch afstand zich zaterdagmiddag leek toe te spitsen op de tweestrijd tussen de latere winnaar Johan Neevel (Wezep) en Sjaco Kramer (Drachten) kwam de verrassing uit het achterland. Die heette Stefan van der Pal. De 26-jarige Leeuwarder pakte achter de ongenaakbare Neevel de Friese titel en onttroonde daarmee Kramer. Van der Pal is niet af te remmen en droomt graag van de triatlon op Hawaï, de meest prestieuze triatlon ter wereld.


BERT KALTEREN
Voor een triatleet is Stefan van der Pal nog betrekkelijk jong. Zijn tijd komt nog wel, al was het zaterdagmiddag in de omgeving van zwembad De Welle in Drachten wel tijd om te oogsten. Toch kwam dat een week na de triatlon van Almere wel een beetje als een verrassing. ,,Ik had verwacht dat ik met lopen helemaal stuk zou gaan. Ik zat eigenlijk op dat moment te wachten, maar dat moment kwam maar niet.’’
Sterker nog, Van der Pal legde juist op dat slotonderdeel de basis voor zijn eerste grote succes. Na het zwemmen (1500 meter) en het fietsen (veertig kilometer) volgde hij op gepaste afstand Neevel en Kramer. De Drachtster, regerend Fries kampioen, wilde bij het lopen nog een gooi doen naar de eerste plaats. Daarvoor moest Sjaco Kramer een achterstand van twee minuten goed maken, maar in een poging de achterstand ongedaan te maken vergaloppeerde zich.
,,Johan Neevel fietste twee, drie kilometer harder dan ik. Bij het lopen heb ik geprobeerd de achterstand nog ongedaan te maken, maar daar heb ik de tol voor moeten betalen. Ik ging voor de eerste plaats en ga liever strijdend ten onder. Het was de dood of de gladiolen. Het werd de dood en geen gladiolen’’, vertelde Kramer. ,,Ik heb de versnelling in de laatste drie ronden moeten bekopen, maar ik ben op mijn waarde geklopt.’’
In de laatste van de zes plaatselijke omlopen rond de parkvijver gaf Van der Pal Kramer het nakijken en liep hem nog op ruim een halve minuut (1.58,26 tegen 1.58,58). De Friese tweestrijd maakte het kampioenschap nog enigszins boeiend, omdat de 41-jarige Neevel met een tijd van 1.56,46 ongenaakbaar was in zijn eerste triatlon in Drachten. ,,Normaal gesproken moet Sjaco Kramer me kunnen verslaan, maar ik denk dat ik vandaag betere benen had.’’
Dat gold ook voor de benen van Stefan van der Pal, die eerder dit jaar in de triatlon van Stiens ook al tweede werd. ,,Ik richt me op de hele triatlon. Ik kwam als derde uit het water, maar verloor wel een minuut. Dat kun je niet hebben in een kwarttriatlon’’, zei Van der Pal, vorige week 33ste in zijn eerst hele triatlon in Almere. ,,De eerste ronde heb ik daar in Almere fantastisch gefietst, maar toen ging het kaarsje langzaam uit.’’
De Leeuwarder gymnastiekleraar is heel ambitieus. ,,Ik droom graag en mijn grote droom blijft meedoen aan de triatlon van Hawaï. Maar het duurt nog wel tien jaar voor ik een goede hele triatlon kan doen’’, vertelde Van der Pal, die astma heeft. ,,Dat heb ik heel goed onder controle door de triatlon en goede medicijnen. Dat hoeft geen beperking te zijn. Je moet leren omgaan met je longen. Ik heb de goede weg beklommen en moet nu nog beter en sterker worden.’’

De teleurstelling bij de onttroonde Kramer was niet groot. Hij liep de triatlon in zijn woonplaats als voorbereiding op de wereldspelen voor militairen in India van 11 tot 22 oktober. ,,Daar worden ongeveer twintig sporten gedaan waaronder triatlon. Ik heb een degelijke wedstrijd gelopen.’’ Daar waar Sjaco Kramer niet de Friese titel pakte, deed zijn vrouw Mariska Kramer dat wel. ,,Dat zal ik weer een jaar lang moeten aanhoren’’, aldus Jaco Kramer.

Artikel door Friesch Dagblad

Geen opmerkingen: