10 juli 2010

Ik wil ook naar de Ironman !



‘IK WIL OOK NAAR DE IRONMAN'

Françoise Wellekens geeft de triatlonfakkel door aan dochter Amber

‘Stilaan ben ik de triatlonfakkel aan mijn dochter Amber aan het doorgeven', zegt Françoise Wellekens. ‘Op 45-jarige leeftijd zit mijn carrière er bijna op. Vandaag de dag vind ik minstens evenveel plezier in wat Amber op sportief vlak allemaal beleeft.'

‘We hebben thuis nog een filmpje waarop ik als driejarig ukkie met mijn moeder naar een triatlonwedstrijd trok', vertelt de 12-jarige Amber Rombaut. ‘Erg grappig om te zien hoe enthousiast ik toen al was. Want eigenlijk heb ik triatlon van in de buik meegekregen. Het duurde dan ook niet lang vooraleer ik met zwemmen startte, eerst met mijn ouders, daarna in een Gentse club. Toen ik zeven was, kreeg ik mijn eerste renfiets. Eén enkel keertje ben ik er toen mee gevallen. Mijn knie lag helemaal open en ik moest naar het ziekenhuis. Maar dat is nu allemaal al lang vervlogen tijd.'

Om ook het lopen goed aan te pakken, sloot Amber wat later bij atletiekclub KAAG aan. ‘Daar heb ik heel wat toffe vriendinnen leren kennen', klinkt het. ‘Deze winter heb ik me trouwens wat meer op de crossen toegelegd. Ik won zelfs in Zele, Lebbeke en Zwijnaarde. Maar op het BK in Oostende miste ik compleet mijn start, waarna ik pas als 13de over de eindstreep rende. Af en toe nam ik aan een kleinere triatlon deel, maar mijn officieel debuut kwam er dit jaar in Seneffe. Dat ik dan een paar weken later al meteen nationaal kampioen werd bij de jeugd-C was mooi meegenomen. Maar nu verander ik tijdelijk het geweer van schouder en kijk ik al uit naar het BK zwemmen op 24 juli. Ik was graag op de 800 meter gestart, maar die afstand staat jammer genoeg niet op het programma. Ik houd het dan maar bij 400 meter crawl en 100 meter rugslag. Hoe dan ook denk ik niet dat ik voor korte afstanden gemaakt ben. Net als mijn mama hoop ik me later op de Ironmanwedstrijden te kunnen gooien.'


‘Het is erg opvallend hoe graag Amber zwemt, fietst en loopt', voegt Wellekens eraan toe. ‘Maar bovenal is ze helemaal in de weer voor de combinatie van de drie sporten. Het was mooi om zien hoe ze zich in Seneffe in het amper veertien graden warme water gooide om aan haar triatlonwedstrijd te kunnen beginnen. Zelfs met een wetsuit die niet direct aangenaam om dragen is en die je met veel moeite uitkrijgt.'

Wellekens beseft wel dat er met talent omzichtig moet omgesprongen worden. ‘We werken op basis van periodisering. Telkens wordt er naar één bepaald doel toegewerkt, waarbij we zoveel mogelijk afwisseling brengen. Ook ik heb altijd naar bepaalde pieken toegewerkt. Intussen krijgt ze via de federatie ook begeleiding aangeboden via het project van de Jeugdtopsport. Iedere week krijgt ze raadgevingen van niemand minder dan Luc Van Lierde. Dat betekent dat mama al eens meer taxi moet spelen dan vroeger.'

Wellekens is fier dat ze op die manier stilaan de fakkel kan doorgeven. ‘Ik ben heel tevreden met de dingen die ik de voorbije jaren heb gedaan. Op 1 augustus neem ik zelf nog deel aan het WK lange afstand in het Duitse Immenstadt. Zes jaar geleden pakte ik er nog brons bij de elite. Deze keer heb ik me in mijn leeftijdscategorie ingeschreven. Ik wil er op het selectieve fietsparcours nog eens volledig voor gaan. Het vervolg zal de toekomst uitwijzen.'

Artikel : Willy Goossens

Geen opmerkingen: